• 
10 min. leestijd

Conversieoptimalisaties voor jouw landingspagina's

Vrijblijvend advies?

We gaan graag samen met jou vrijblijvend in gesprek. Een gesprek waarin we jouw bedrijf en jouw toekomstplannen gaan bespreken.

In de breedste zin van het woord kan een landingspagina elke pagina waar verkeer naartoe wordt gestuurd omvatten. Maar wanneer wij het hebben over een landingspagina, bedoelen we een specifieke pagina waar op een gerichte manier verkeer naartoe wordt gestuurd.

Vaak bestaat dit “verkeer” uit een specifieke groep mensen die wij in onze advertenties getarget hebben.

Maar, landingspagina’s worden ook vaak gebruikt voor:

  • Salespages
  • Facebook- of Google advertentiecampagnes
  • Productpagina’s op een webshop
  • SEO
  • Het verbreden van een mailinglijst

Je ziet vast al wel, dat een landingspagina in de meeste gevallen aankopen of aanmeldingen verzamelen als doel heeft. Commercieel dus.

Toch zijn er ook veel landingspagina’s zonder commercieel doel, bijvoorbeeld een pagina om mensen bewust te laten worden van een bepaald standpunt of overtuiging.

Waarom een speciale landingspagina?

Het mooie aan landingspagina’s is dat je de pagina’s geheel af kan stemmen op de doelgroep die je probeert te bereiken, hier liggen dan ook geen grenzen.

Stel, je draait een Facebook campagne met als doel het verzamelen van aanmeldingen voor een gratis proefles bij jouw sportschool. De mensen die zich aanmelden hebben vaak verschillende doelstellingen, bijvoorbeeld afvallen of juist het opbouwen van spiermassa.

Hier kun jij met jouw landingspagina’s perfect op inspelen. Je splitst je Facebook campagne op in 2 interessegebieden; één voor afvallen en de andere voor het opbouwen van spiermassa.

De twee advertenties laat je dan ook op 2 verschillende pagina’s uitkomen, de één gaat bijvoorbeeld naar /afvallen en de andere naar /spiermassa-opbouwen. Op deze manier kan je al je landingspagina’s specifiek indelen voor de doelgroep, campagne, interesse of het aanbod die je wenst te bereiken. Zo zorg je ervoor dat mensen minder snel hun aandacht verliezen, omdat je echt het probleem oplost wat hen dwars zit.

Het bouwen van de landingspagina

Wij bouwen zelf al onze landingspagina met deze drag & drop builder. Het is een eenvoudige builder met 200+ op conversie geteste templates. Er zit dus altijd wel iets bij voor jouw doelgroep. Overigens zijn deze templates helemaal naar jouw smaak in te richten en te stylen.

Een high-converting landingspagina moet natuurlijk wel voldoen aan een aantal eisen. Deze eisen kunnen natuurlijk ook weer afgestemd worden op de doelgroep waar jij je op wilt richten.

  • De landingspagina moet snel laden;
  • Gebruik altijd “Urgency” onder elke knop; (op=op, beperkt beschikbaar etc.)
  • Zorg dat de landingspagina eenvoudig te lezen is voor bezoekers;
  • Bouw de content op, dus begin niet gelijk met het commerciële.

Maak gebruik van het AIDA model

Het AIDA model is een beroemd copywriting model dat je helpt bij het schrijven van effectieve en succesvolle promotie- en marketingteksten. Wij leggen je in een aantal simpele stappen graag uit hoe jij het AIDA model voor jouw bedrijf effectief kunt inzetten.

Stap 1: Attention

De eerste stap in de AIDA formule is ‘Attention’. Deze stap wordt ook wel gezien als de belangrijkste stap in de formule. Hier moet je er namelijk voor zorgen dat je een zo groot mogelijk percentage van je lezers gaat overtuigen om de tekst echt te gaan lezen.

Stap 2: Interest

In de tweede stap van het AIDA model is het van belang dat je de interesse van je lezer gaat wekken. Hier is het belangrijk dat je je echt verdiept in je doelgroep en iets schrijft waar jouw lezer zich in herkent. Als je hiertoe in staat bent, weet je vrijwel zeker dat je de interesse van jouw lezer opwekt.

Stap 3: Desire

Je lezers zijn een heel stuk onderweg en tijdens deze stap zul je een behoefte moeten creëren. Dit kan bijvoorbeeld door de voordelen van je product te benoemen. Hiermee probeer je jouw lezers dat laatste zetje te geven richting de laatste stap van het AIDA model: ‘Action’.

Stap 4: Action

Wanneer je de aandacht hebt gegrepen en een concrete behoefte bij je lezer hebt opgewekt dan komt het slotstuk van de Customer Journey in zicht. Je lead staat opgewarmd en al in de voorwas en is klaar om over te gaan tot actie.

Conclusie

Dus, voor het bouwen van een high-converting landingspagina heb je in principe niet zoveel kennis nodig. Hou gewoon rekening met de basisprincipes. Vergeet niet: “ALWAYS be testing”

Blijf je landingspagina’s optimaliseren en verander eens een blok, dan zul je zien wat dat met je resultaten doet!

Klaar om jouw bedrijf te laten groeien?

Wij houden wel van een uitdaging, aarzel niet en plan een vrijblijvend adviesgesprek in om te kijken wat we voor jullie kunnen betekenen!