• 
10 min. leestijd

Online vs Offline Marketing

Vrijblijvend advies?

We gaan graag samen met jou vrijblijvend in gesprek. Een gesprek waarin we jouw bedrijf en jouw toekomstplannen gaan bespreken.

In de blog van deze week gaan we kijken naar de verschillen tussen online en offline marketing en waar deze twee elkaar zelfs in deze tijd nog kunnen versterken. We leggen je graag uit hoe jij het beste van twee werelden kunt combineren. Als je er niet helemaal uitkomt dan staan wij uiteraard altijd klaar om jou en je bedrijf te helpen.

De keuze voor online of offline marketing ligt natuurlijk altijd bij jou als eigenaar van je bedrijf. In deze blog willen wij je graag een inkijkje geven in de grootste voor- en nadelen van online en offline marketing.

Wat is online marketing?

Laten we beginnen met een duidelijke uitleg wat online marketing is. Online marketing is zoals de naam het al aangeeft een vorm van marketing waarbij gebruik wordt gemaakt van het internet. Online marketing is een sterk groeiende sector en kent inmiddels al vele specialisaties. Denk bijvoorbeeld aan:

Dit is slechts een kleine greep uit de eindeloze mogelijkheden die online marketing te bieden heeft.

Wat is offline marketing

Offline marketing zijn manieren om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen, zonder dat hier het gebruik van internet voor nodig is. Denk bijvoorbeeld aan advertenties in een magazine of een reclamespotje op de TV of de radio. Je zou er ook voor kunnen kiezen om te gaan flyeren of brochures uit te delen van jouw bedrijf. De allerbelangrijkste vorm van offline marketing blijft toch altijd nog de mond-tot-mond reclame. Op deze manier creëer jij een hele sterke basis voor jouw bedrijf. Mond-tot-mond reclame wordt nog altijd gezien als een van de meest succesvolle manieren van marketing voeren.

De groei van online marketing

Ondanks het feit dat online marketing al geruime tijd niet meer weg te denken is uit onze samenleving, blijft deze sector ontzettend flink groeien. De simpele verklaring hiervoor ligt in de digitalisering van onze samenleving. Kinderen van nu zijn haast verweven met de digitale wereld. Er hoeft maar iets te gebeuren of binnen enkele minuten staat het op social media.

Kinderen, en ook volwassenen kunnen tegenwoordig geen minuut meer zonder hun mobiele telefoon. De online marketing branche floreert hier ontzettend bij. Omdat inmiddels vrijwel iedereen doorheeft dat de online marketing branche een essentieel onderdeel is van de groei van zijn of haar bedrijf, zul je je echt moeten onderscheiden. Wil je eens sparren over een uitdagend online marketing vraagstuk? Onze specialisten staan u graag te woord en helpen waar nodig.

De voordelen van online marketing

Voor jou als ondernemer natuurlijk het allerbelangrijkst. Wat zijn nou de echte voordelen van online marketing? Dat leggen we je in deze paragraaf graag uit. We zetten alle voordelen voor je op een rijtje en als je ergens hulp bij nodig hebt kun je direct contact opnemen met een van onze specialisten.

#1. Meten = weten

Online marketing biedt als enorm voordeel dat het ontzettend inzichtelijk is. Aan de hand van verschillende tools en systemen kun je eigenlijk alle resultaten van je campagnes, van je website en van je advertenties zien. Via tools als bijvoorbeeld Google Analytics kun je doelen instellen die je vervolgens kunt gaan volgen. Leveren je campagnes genoeg op zodat je doelen worden behaald? Zo nee, waar liggen dan de pijnpunten? Dit alles is door gebruik van online marketing direct inzichtelijk. Op deze manier kun je snel schakelen en je campagnes en advertenties blijven optimaliseren.

#2. De prijs

De prijs van online adverteren is vele malen goedkoper dan de prijs van offline adverteren. Om dit kracht bij te zetten leg ik je graag het volgende voorbeeld voor. Een advertentie via een flyer is al snel een investering van 500 euro. Je hebt vervolgens een flyer van nog geen a4’tje, geen full colour en je hebt geen flauw idee hoeveel mensen je hier daadwerkelijk mee bereikt. Als je exact hetzelfde bedrag in een Facebookcampagne investeert bereik je gemakkelijk 40.000 mensen. Daarnaast kun je op Facebook precies bepalen welke groep mensen jouw advertentie te zien krijgt, een stuk efficiënter dus.

#3. Remarketing

Stel je voor, je staat een middag te flyeren buiten jouw bedrijfspand. Een dag later ga jij op exact dezelfde plek staan. Hoe groot is nou de kans dat je exact dezelfde mensen treft? Inderdaad, niet zo heel erg groot. Remarketing is een enorm effectieve marketingstrategie. Op deze manier target je namelijk mensen die al eens eerder met jouw bedrijf in aanraking zijn geweest. Door het inzetten van online marketing is dit vele malen gemakkelijker. Je kunt binnen Facebook of Google Ads namelijk lijsten en doelgroepen aanmaken die bestaan uit eerdere websitebezoekers.

Je kunt zelfs zover gaan dat je mensen kunt gaan targeten die een bepaalde pagina op jouw website hebben bezocht. Deze mensen krijgen jouw advertentie vervolgens nogmaals te zien. Enorm effectief dus! Ben je benieuwd naar de mogelijkheden die remarketing voor jouw bedrijf kan bieden? Onze specialisten helpen je erg graag.

Het beste van twee werelden en de conclusie

Schrijf offline marketing echter niet compleet af! Eerder in deze blog vertelden we je al over mond-tot-mond reclame. Dit is en blijft nog altijd een van de meest effectieve manieren van marketing voeren. Goede mond-tot-mond reclame kun je vrijwel alleen realiseren door er een goed bedrijfsimago op na te houden. Help jij klanten goed, snel en effectief? Dan is de kans groot dat de klant tevreden is en dit met zijn of haar netwerk zal delen. Je kunt je eigen mond-tot-mond reclame wel een klein zetje in de goede richting geven. Zo zou je tevreden klanten kunnen vragen om een review of om jou eens te benoemen tijdens een event.

We kunnen dus concluderen dat het vandaag de dag rendabeler is om je marketingbudget richting de online marketingactiviteiten te verschuiven. Heb je vragen over bovenstaande zaken of kom je ergens niet helemaal uit? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag!

Klaar om jouw bedrijf te laten groeien?

Wij houden wel van een uitdaging, aarzel niet en plan een vrijblijvend adviesgesprek in om te kijken wat we voor jullie kunnen betekenen!