• 
10 min. leestijd

Mobile First Index, wat is het en hoe profiteer je ervan

Vrijblijvend advies?

We gaan graag samen met jou vrijblijvend in gesprek. Een gesprek waarin we jouw bedrijf en jouw toekomstplannen gaan bespreken.

De reden voor de Google Mobile First Index is eigenlijk wel heel erg logisch. Kijk maar eens naar je persoonlijke leven. Vertrek je ooit wel eens zonder je telefoon? En als je iets niet weet, wat doe je dan? Ik durf te wedden dat je het opzoekt op Google. Stel je eens voor hoeveel potentiële klanten, leads en omzet je mist als je niet zichtbaar bent op de mobiele versie van Google? Dat verschil kan immens zijn. Wil jij weten hoe je zichtbaar kunt blijven op de mobiele versie van Google? Lees dan gauw verder.

Wat is de Google Mobile First Index nou eigenlijk?

De Google Mobile First Index houdt in dat de website is ontwikkeld met de mobiele versie als fundament. Websites werden eigenlijk altijd ontwikkeld met de desktopversie als startpunt. Met de opkomst van de mobiele apparaten is Google inmiddels overstag. De mobiele telefoon wordt het fundament van de Google indexering. Dat betekent dus concreet voor jou en je bedrijf dat je je meer en meer zult moeten richten op de gebruiksvriendelijkheid van jouw website op de mobiele telefoon.

Waarom gaat Google over op de Mobile First Index?

Ga jij met het openbaar vervoer naar je werk of school? Kijk dan eens hoeveel mensen op hun mobiele telefoon het internet afstruinen. De kans is enorm dat jij dit zelf ook doet. Weet je iets niet, dan zoek je het op. Het is in deze digitale wereld zo enorm gemakkelijk. Je kunt hier met je bedrijf perfect op inspelen.

Het marktaandeel van Google op de mobiele telefoon schurkt tegen de 100% aan. Het is dus ongelofelijk belangrijk dat je hier goed zichtbaar op bent. Het mobiel gebruik van jouw site of webshop verschilt uiteraard wel van markt tot markt. Eén ding is echter wel zeker, in elke markt is er een groot gedeelte dat jouw website bezoekt via zijn of haar mobiele apparaat.

Hoe pas ik een goede Mobile First strategie toe?

Je weet nu wat de Mobile First Index is en waarom Google de switch heeft gemaakt. We willen je nu een aantal praktische tips meegeven hoe jij de Mobile First Index maximaal in je voordeel kunt gebruiken.

Mobile friendly

De mobiel vriendelijkheid test van Google is een uitermate geschikte tool om te bekijken hoe mobielvriendelijk jouw website is. Geeft deze tool aan dat jouw website niet voldoet aan de eisen van Google? Neem dan ongelofelijk snel contact met ons op. Wij helpen je en zorgen dat je website binnen no-time mobielvriendelijk is.

Responsive design

Het webdesign van een responsive website past zich automatisch aan. Dat betekent dat je op elk apparaat een goede versie van de website te zien krijgt. Ook de webdevelopment wereld verschuift zich naar mobile first. Dat betekent dat meer en meer websites in eerste instantie in de mobiele weergave wordt gebouwd. De webdevelopers gaan eigenlijk mee in de trant van Google. Uiteindelijk is Google de baas en of je het nou wilt of niet, je zult op een gegeven moment toch naar Google moeten gaan luisteren.

Content

Met de komst van de Mobile First Index is ook het vormen van je content gevoelig voor de mobiele prestaties van je website. Je zult ervoor moeten zorgen dat jouw content goed lees- en zichtbaar is op jouw website. Houd rekening met een aantal belangrijke factoren zoals:

  • Zinsopbouw: een mobiel scherm is kleiner dan die van een desktop. De zinsopbouw zal dus een stuk korter moeten zijn dan op een desktopversie. Een lange zin ziet er op de mobiele telefoon namelijk al snel enorm gebruikers onvriendelijk uit.
  • Header gebruik: headers geven de structuur van je content aan. Het is vaak de eerste kennismaking tussen je lezer en je content. Je hebt maar één kans voor een eerste indruk, zorg dus dat deze goed is!

Je weet nu wat de Mobile First Index is, waarom Google hiervoor gekozen heeft en op welke manier jij ervoor kunt zorgen dat je hiervan profiteert. Heb je nog vragen over bepaalde gedeelten of kom je ergens niet helemaal uit? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen! We zijn er om je te helpen.

Klaar om jouw bedrijf te laten groeien?

Wij houden wel van een uitdaging, aarzel niet en plan een vrijblijvend adviesgesprek in om te kijken wat we voor jullie kunnen betekenen!